Térelválasztó „vonszoló” üveg tolóajtó rendszerek kialakítása

Megrendelőink részéről egyre gyakoribb igény, hogy lakásaikban, irodáikban mobil térelválasztó rendszereket alkalmazzanak.
A mobil térelválasztók rendszerek rendkívül célszerűek, ha egy nagyobb helyiséget több funkcióval használunk például több irodából esetenként nagyobb konferencia termet kívánunk létrehozni, vagy amerikai konyhás lakásunkat mentesíteni akarjuk a főzés közben elterjedő szagoktól, de egyszersmind meg akarjuk tartani a lehetőséget, hogy nagyobb családi, ünnepi ebédet is rendezhessünk.
 
A mobil térelválasztásra számos műszaki lehetőség kínálkozik, de ha fontos, hogy a térelválasztással együtt „fény leválasztás” ne történjen, vagyis a természetes fények szabad átengedésével a bezártság érzetünket, illetve energiaszámlánkat csökkentsük az üveg térelválasztás a legkedvezőbb megoldás számunkra. Az európai üvegszerelvény-gyártók ezt az igényt már régen felismerték és többfajta vasalatrendszert kínálnak vevőiknek. 
 

Milyen megoldások vannak?

Egyik megoldás harmonika üvegajtó építése, mint például DORMA FSW vagy a CASMA invisible connection rendszerek. Ezeknél a megoldásoknál az üvegtáblák zsanérokkal vannak egymáshoz rögzítve, és minden tábla egyetlen ponton van a felső vezetősínre függesztve, ezért a kibillenés megakadályozására padlóba épített vezetősínre van szükség. Ez a sín gyakran megtelik szennyeződéssel és nehezen tisztítható.

Milyen lehetőség van még? 

Másik lehetőség olyan úgynevezett parkoló pályás üvegfal rendszerek építése, mint a DORMA HSW vagy a CASMA Junior. Ezen rendszereknél minden üvegtábla két ponton van felfüggesztve, és egymástól függetlenül mozgatható. Ez azt jelenti, hogy össze illetve szétnyitáskor minden üvegtáblát egyesével kell a helyére húznunk. Az előbb említett szennyeződés gyűjtő alsó vezetősín elmaradhat csak az üvegtáblák lerögzítéséhez szükséges zárhüvelyket kell a padlóban elhelyezni.
 
A fenti rendszerek közös előnye, hogy az üvegtáblák zárt állapotban egyetlen vonalba kerülnek, ellenben építésük igen költséges és éppen emiatt a magyarországi forgalmazók, de még a külföldi gyártók sem tartják raktáron, így a gyártási határidők is kellemetlenül megnövekednek. Ha fontos számunkra a kedvező árfekvés és a viszonylag gyors elkészülés beltéri térelválasztásunkra választhatunk többszörös ún. vonszolós tolóajtót is.
 
Az üveg-KÁTÉ Kft. által készített vonszolós tolóajtó rendszer alapját a Colcom/Minusco gyár SLAK tolóajtó rendszere képzi. A SLAK rendszer egy nagy teherbírású, felső sínes (Colcom/Minusco BS40 sín) pofás szorítású üveg tolóajtó rendszer (Colcom/Minusco BS00 szerelvény szett), mely fixüveg (oldalvilágító) rögzítésére is alkalmas Colcom/Minusco BS70 jelű kiegészítővel . Az üvegszárnyak teherhordását kizárólag a felső sín végzi (Colcom/Minusco BS40), alsó padlóban elhelyezett sínre nincs szükség csak egy 5x2x2 cm-es megvezetőre ami a tolóüveg kilengését akadályozza meg.
 
Ha nagyobb nyílást akarunk lezárni, mint egy tolószárnnyal lehetséges lenne egyszerűen több (kettő, három vagy akár több) vezetősínt rögzíthetünk egymás mellé. A mennyezetbe vagy álmennyezetbe célszerű zártszelvény erősítést elhelyezni, hogy a megfelelő teherhordó felületet, illetve a mennyezet vízszintes síkját biztosítsuk. (többszörös Slak üveg tolóajtó rendszer)
 
Az így létrejövő tolóajtó rendszer bár áthidalja a szükséges távolságot, de a szárnyakat külön-külön kell mozgatnunk. Arról nem beszélve, hogy az üvegek teljes pályaútjukon kicsúsznak az 5 cm-es padlóvezetőből, ezért a tolóajtó teljes hosszában padlóba süllyesztett alsó vezetősínt kell alkalmaznunk. Szerencsére van rá műszaki megoldás, hogy a harmonika és parkolópályás rendszerek hátrányait ne egyesítsük.
 
Az egyszeres mozgatáshoz az üvegtáblákat kell megfelelő pozícióban összekapcsolnunk. Ezt legegyszerűbben a BS00 Colcom/Minusco szett üvegszorító-pofáira szerelt kapcsoló-ütköző készlet felszerelésével oldhatjuk meg. Az első tolószárny (melyet mozgatunk, és amelyre a kézfogót szerelhetjük) kihúzásakor a tolószárny második szorítópofája ütközik a második tolószárny első pofájával és együtt mozognak tovább a sínpálya végéig. (vonszoló tolóajtó rendszer nyitott állapotban)
Visszatoláskor az eddig összekapcsolódott pofák szétválnak egymástól és új pozícióban az első szárny első pofája és a második szárny első pofája akadnak össze. (vonszoló tolóajtórendszer csukottállapotban)

Mire van szükség a megfelelő működéshez? 

Természetesen a megfelelő működéshez a pofákon az ütköző-kapcsoló szett elhelyezése és a pofák az üvegtáblákon történő elhelyezése pontos, alapos tervezést igényel, például szétnyitott állapotban a tolószárnyak közötti átfedés az ütköző-kapcsoló szett elhelyezésével állítható be.
 
További feladatunk a padlóba süllyesztett alsó vezető sín eltüntetése. Ehhez fel kell ismernünk, hogy elegendő a fix üveg mellett közvetlenül elhelyezkedő tolószárnyat a padlón megvezetnünk a korábban már említett 5 cm-es alsó megvezetővel a többi szárny már vezethető erről a tolószárnyról mozgóvezetővel úgy, hogy minden további szárny mozgó vezetője az előző szárnyhoz van rögzítve vagyis az előző szárny „szállítja”.
 
A mozgóvezetőket elkészíthetjük rozsdamentes acélból, eloxált alumíniumból vagy műanyagból, de ha fémből készült mozgóvezetőket alkalmazunk mindenképpen műanyag (pl. danamid) betéteket helyezzünk bele, mert a közvetlen fém-üveg kapcsolat kellemetlen súrlódó hangot ad. Az így elkészülő vonszoló tolóajtó sínrendszerének takarására természetesen használhatjuk a Colcom/Minusco BS45 típusú borítólemezeket eredeti eloxál alumínium kivitelben, vagy bármilyen színre porszórva.